Diferència entre màrqueting operatiu i màrqueting estratègic:
El màrqueting operatiu comprèn totes les accions, campanyes i tàctiques de màrqueting que es duen a terme adreçades al mercat. El màrqueting estratègic, en canvi, és la base d’informació, organització, simplificació i estratègia, subjacent a aquestes accions. Sense aquest bon fonament tota acció de màrqueting operatiu difícilment produirà bons resultats.
Si desglossem el màrqueting estratègic trobem 4 pilars centrals.
Els 4 pilars del màrqueting estratègic:
Informació, Organització, Simplificació i Estratègia.
1. Informació:
Si els negocis son canvi, i el canvi és l’única constant, en el camp del màrqueting la informació ha de fluir per permetre decisions informades i l’adaptació al mercat en tot moment. La informació és un pilar del màrqueting estratègic perquè en fonamenta les decisions. És essencial per comprendre les necessitats dels clients, ajustar les estratègies, comunicar, i avaluar l’efectivitat de les accions.
Hi ha diferents formes de recopilar informació i intel·ligència de mercat i totes poden ser vàlides. És preferible l’ús d’eines que permeten filtrar i extreure informes valuosos. Com per exemple Google Analytics, l’eina més important de màrqueting digital, i una plataforma de gestió de la clientela CRM, Customer Management System, en molts casos essencial.
Allà on no arriben les eines d’informació que tenim a l’abast, ens podem deixar ajudar per serveis externs d’estudi de mercat o d’auditoria de màrqueting. Ambdues opcions donen una visió objectiva diferent de la que es té des de dintre l’organització, podent ser afavoridores de decisions clau.
2. Organització:
L’Organització és un pilar essencial del màrqueting estratègic, perquè és l’estructura que en permet l’eficiència. Cal un ordre en estructura, idees i eines, una organització real.
Facilitar l’estructura
En estructura és bàsic destinar recursos a l’àrea de màrqueting, donar-li el pes que li correspon dins l’empresa. Com sigui l’estructura ja no és tan important com el fet que hi sigui.
Possibilitar el pensament estratègic i organitzar les idees
En idees, posar ordre quan incorporem nou coneixement és el que el converteix en útil. Això permet l’observació de noves realitats i idees que són solucions. Una visió ampliada, organitzada, i lliure de sorolls, permetrà que aparegui clara l’estratègia. Que flueixi el pensament estratègic és clau, i sovint, s’ha de possibilitar.
No témer l’ús d’eines i recursos organitzatius
En eines, l’ús o no de certs recursos marca una diferència qualitativa en el rendiment general del màrqueting. Un cas extrem és l’ús o no de programari de gestió de la relació amb els clients, un CRM, eina que en molts casos esdevé central per donar suport a totes les accions de comercialització.
L’organització afecta tots els àmbits del màrqueting estratègic, des de la perfecta definició del client i mercat, fins a temes de marca, passant per tots els elements clau del que estem oferint i com.
3. Simplificació:
La simplificació és un aspecte fonamental en la visió de màrqueting perquè és posar focus en el que és essencial. Afecta directament els altres pilars: informació organització i estratègia. Cal un esforç de simplificació i focus per incloure totes les accions de comercialització dins una única estratègia clara i concisa. Cal desprendre’s de la complexitat i saber què és essencial des del punt de vista del màrqueting.
Simplificació també és fer les coses fàcils. Aprofitar sinergies. Integrar totes les accions sota una mateixa lògica. Desprendre’s del que ja no és vàlid o ja no funciona. Aquest és un exercici que amb la rapidesa que se succeeixen els canvis, cal saber anar fent contínuament per fer espai a allò que sí que funciona.
4. Estratègia:
L’estratègia és un pilar fonamental de la visió de màrqueting, determina com aconseguir els objectius optimitzant esforços i recursos. L’estratègia és com aconseguim resultats, normalment consta d’uns objectius i un pla. Curiosament, moltes empreses tenen objectius, però no totes elles, un pla. Tampoc tothom dins les empreses sap exactament quina és la seva part de responsabilitat en els objectius generals, de departament o propis.
L’estratègia ha de partir de la Informació
L’estratègia es pot crear internament o ens podem deixar ajudar externament des de les fases d’informació (estudis de mercat, auditories de màrqueting) o amb la creació de plans concrets amb la determinació de Resultats Clau i Indicadors a mesurar, per exemple amb el disseny d’OKR concrets per a objectius concrets.
L’estratègia té un vessant creatiu i únic.
Quan partim de la informació necessària, eliminant el soroll i el que ja no és vàlid en el present, quan sabem tot allò que ens afecta i quines són les debilitats i fortaleses així com les oportunitats i amenaces, perquè hem posat molt ordre en la visió, l’estratègia gairebé apareix sola si facilitem moments en què pugui fluir el pensament estratègic.
Una manera diferent de crear estratègia: incloent-la en els objectius
Amb la metodologia d’objectius OKR, Objective Key Results, crear qualsevol estratègia que pugui ser assolida amb èxit és fàcil. Fins i tot si són objectius agressius, perquè no s’aborden d’una única manera sinó amb una combinació d’elements. Es mesuren pocs indicadors però clau, i el focus des de diferents punts en l’objectiu permet resultats extraordinaris d’una forma simple, estructurada, i alineada a la finalitat última de l’empresa.
El sistema d’objectius OKR ens va arribar arran que grans empreses tecnològiques com Google, LinkedIn, etc. en fessin ús proposant-se objectius exigents com no créixer un 10% sinó superar en 10 vegades la competència. Abans, OKR, era simplement una fórmula efectiva d’aconseguir objectius personals. Com que amb la metodologia OKR tant els objectius com l’estratègia queden inclosos, és ideal per aplicar en el camp del màrqueting. Si vols saber més sobre els objectius OKR pots llegir-ne més aquí.
Descobriu en quin grau teniu ben integrats els fonaments del màrqueting estratègic en la vostra empresa
Si voleu saber com de bé ho esteu fent en cada un dels 4 pilars del màrqueting estratègic, us avaluem amb un test gratuït que podeu fer en 2 minuts. Rebreu els resultats personalitzats immediats junt amb pautes accionables per millorar allà on calgui. Tindreu accés a una consulta gratuïta si en voleu saber més. El test a més d’avaluar les vostres àrees d’informació, organització, simplificació i estratègia, també us diu com ho esteu fent en les àrees de marca, comunicació i focus en el client. Podeu avaluar els fonaments del vostre màrqueting aquí.
Fluent Màrqueting Estratègic és una consultoria de màrqueting especialitzada en resultats. Us ajudem en el disseny de la vostra estratègia i en les fases prèvies d’informació, organització i simplificació.